«Разбіўся мутны вечар аб сонца ў сіняве». Язэп Пушча — узлёты і падзенні яго паэзіі
60 гадоў таму памёр адзін з класікаў беларускай паэзіі, чалавек, які стаяў ля вытокаў легендарных літаратурных аб'яднанняў 1920-х гадоў Язэп Пушча, рэдкі талент, з'едзены часам і яго абставінамі. Да ўгодкаў смерці паэта расказваем пра яго творчасць.
У 20-я гады мінулага стагоддзя на небасхіле беларускай літаратуры загарэлася цэлая плеяда зорак рознай велічыні, сярод якіх адметна ззялі сузор'і «Маладняка» і «Узвышша». Ля вытокаў і таго, і другога аб'яднання стаяў паэт, чыё імя займае далёка не апошняе месца ў шэрагах класікаў айчыннай паэзіі.
Не сказаць, што пра Язэпа Пушчу напісана шмат. Мабыць, лепш, чым самі аўтары ў сваіх аўтабіяграфіях (а Я.П. такую, канешне, мае) пра іх не раскажа ніхто. І нават тое, што не згадвалася ў біяграфічным эпасе і было замоўчана паміж радкоў, можа быць пасля даследавана літаратуразнаўцамі і супрацоўнікамі архіваў. Біяграфія Язэпа Пушчы ў гэтым сэнсе на адсутнасць інфармацыі не пакутуе: ёсць і не абы-якая старонка ў «Вікіпедыі», і даследаванне ў праекце Нацыянальнай бібліятэкі «На хвалі часу, у плыні жыцця», і нават «Новы Час» пісаў пра гэтага паэта (і артыкул майго калегі Паўла Хадзінскага, дарэчы, варты ўвагі!).
Так што па біяграфічныя звесткі я адпраўлю чытача на гэтыя старонкі. А тут мы з вамі пагаворым пра творчасць — тэму першараднай важнасці для любога аўтара. І хаця нас звычайна цікавяць перш за ўсё людзі, пакінуць па-за дужкамі вершы было б злачынствам, асабліва, калі іх напісана шмат.
А сказаць ёсць што. Рэдка калі бярэш у рукі зборнікі аднаго паэта, каб прасачыць, якім ён быў і якім стаў. Бывае, што і прасачыць не ўдаецца: ні эвалюцыі, ні дэградацыі — толькі «песні» пра адно і тое ж. Але ў Язэпа Пушчы інакш. Ён вельмі розны: адзін напачатку — і іншы напрыканцы. І тое не дзіўна, бо што дазволена маладым, якія яшчэ не паспелі хапнуць ліха, старыя ўжо сабе не дазволяць. Таму малады Пушча — смелы, нахабна-эксперыментальны, нібыта наўмысна яркі і эмацыйны, прычым эмоцыі ён сабе дазваляў абсалютна розныя: ад урачыстай радасці да «дэкадэнцкага» смутку.
Шмат прынята казаць пра ўплыў на паэтыку Язэпа Пушчы рускага імажынізму — і так, гэта авангардная літаратура, яна падкрэслена «не такая» нават у назвах («Раніца рыкае» — так называўся першы зборнік Я.П., выдадзены ў «Кніжніцы Маладняка» ў 1925 годзе). Зрэшты, глядзіце самі — тая самая раніца, якая з першых жа старонак дэбютнага зборніка ўжо «іншая», зусім нязвыклая, не такая, якой прынята пра яе гаварыць:
Раніца
У сутонні п'яніцай
хістаецца пад плотам цень.
Умыўшыся яркай раніцай,
на сіні выган
выганяе
сонца пасвіць дзень.
Плаксівую смугу
памялом
змяло,
і промень сонца па шляху
пабег ў сутулае сяло.
З сявенькай працы на плячох
ратай спаткаў яго:
уцеха хлынула з вачэй
і гойснула ў сінь бягом.
Падшывалец-вецер
лапоча песняй у лістве:
разбіўся мутны вечар
аб сонца ў сіняве!
Вось такім «нецвярозым» рытмам з нечаканымі вобразамі і метафарамі ўрываецца ў беларускую літаратурную прастору новы паэт. І тут жа населі на яго крытыкі розных гатункаў — маўляў, не тое, не наша, чужое. У спробе выправіцца Язэп Пушча праз год выдаў новы зборнік — «Vita» (1926), у прадмове да якога задэклараваў патрэбныя для сацрэалізму радасць жыцця і погляд у светлую будучыню. Парадаксальна, але ў маладога Пушчы таго не атрымалася, а вось той, які перажыў і высылку, і тугу па радзіме, і смерць Сталіна, і шмат чаго іншага — вось той Пушча, быццам выпраўляючы «памылкі» маладосці, да канца жыцця пісаў менавіта так — сацрэалістычна, пафасна, узнёсла-ўрачыста. І ў гэтым ні кроплі не засталося ад ранейшага, якрага, адметнага паэта, які яшчэ не баяўся гаварыць.
Ды яшчэ і як гаварыць! Тое, што не прынята, тое, што ў папярэднікаў пляжылі і паласавалі — ад зборніка ў зборнік, усё смялей і смялей, быццам наўмысна наклікаючы на сябе «народны гнеў». Язэп Пушча не цураўся ні хрысціянскай міфалогіі, ні «буржуазнай» эстэтыкі і лёгка мог сабе дазволіць пісаць пра тое, што баліць — пра асабістае, сваё, па-майстэрску хаваючы гэта за паэтычным «блюзнерствам»:
Мастак
На стромкім усхоне
стаяў задуменны мастак.
Шум гонкае хвоі
навеяў таемнасць і страх.
Глянуў на дол
ён маўкліва —
сціснуўся боль —
сплямлена кроўю каліна! —
Далей
ў хмялёвыя хвалі
кінуў праніклівы зрок:
смутку народу майго не схавалі,
тоіце нейкі няведамы змрок!
Холад у вашым прадонні! —
Скрухай наліўся душы яго хмель;
бачыць ён вобраз бяссмертны
мадонны,
стварыў што мастак Рафаэль.
Далі
празрыстымі сталі,
промені сонца
яснотай чало апавілі.
Істота ўся ў захапленні бясконцым, —
рукі прастор ахапілі.
— Любы мой, мілы прастору,
ў нашай забытай нізіне
сцелецца новы шлях млечны! —
Вечарам зорыста-сінім
праходзіць ім будзе Марыя;
юнак прывітаецца чула,
з каханнем у сэрцы затоена-вечным.
— О светлыя зоры,
пад вэлюмам срэбным я з ёй заначую!
палкія вусны пяшчотай акрыю,
Ave, Maria! —
Такім вось быў малады Язэп Пушча часоў «Маладняка» і «Узвышша». Пройдзе некалькі дзясяткаў гадоў — і ён, ужо навучаны лёсам, больш абачлівы і асцярожны, напіша яшчэ больш «недазволеныя» вершы, адзін з якіх я проста не магу тут не зацытаваць, бо ён вельмі добра паказвае характар свайго стваральніка, перадае стаўленне паэта да часу і яго герояў.
Верш гэты называецца «Смерць тырана» — і, калі не звяртаць увагу на год напісання (1953) і гістарычныя паралелі, яго вельмі лёгка можна, як на музыку, пакласці на сённяшні дзень.
Смерць тырана
Нязвыклы дзень: тыран сканаў,
На твары чорная сляза;
Яе нікому не злізаць.
З касою смерць каля акна.
Яна вартуе, каб не ўстаў
Тыран расправу учыняць.
Сляза на твары, а чыя?
Сказаць пра гэта жах і страх.
Народная сляза і кроў:
Бацькоў, і матак, і дзяцей.
Ён адбіраў жыццё ў людзей
І куляй цэліўся у скронь.
Вартуй жа, смерць, ўсю ноч і рань,
Каб больш не ўстала яго здань.
Як у санетах Шэкспіра, апошнія радкі ў Пушчы, што ўтрымліваюць галоўную думку, ставяць гучную кропку, пасля якой увушшу стаіць аглушальная цішыня — і гэты прыём паэт выкарыстаў у многіх сваіх вершах. «Вартуй жа, смерць, ўсю ноч і рань, / Каб больш не ўстала яго здань» — такое шэкспіраўскае, як
«...У брудзе, у гнюсоце,
Сярод пацех агідных гада знішчыць,
Каб ён не спадзяваўся на збавенне,
А каб ляцеў, задраўшы пяты к небу,
У зубы к чорту, чорны, як смала,
На векі вечныя...»
(«Гамлет, прынц Дацкі», пер. Юркі Гаўрука)
Я нездарма прыгадаў тут Шэкспіра. Рэдкі талент маюць паэты, якія ўмеюць выразна паставіць кропку, акумуляваць жаданае ў апошніх словах, што застануцца гучаць, калі голас паэта сціхне. Такі голас — як голас лёсу, наканавання, паэта-празорцы, вестуна. Язэп Пушча доўга быў такім — аж да самай высылкі, пакуль сталінскія рэпрэсіі не дакаціліся і да яго. І тады з'явіўся іншы, новы, больш зручны для свайго часу і, на жаль, ужо не такі адметны і цікавы. У яго паэтыцы па-ранейшаму было шмат прыроды, вёскі, радзімы, але тое ўжо былі вершы сапраўды сацрэалістычныя, «правільныя», такія, як і патрабавалася — на жаль, такімі яны і засталіся да самага канца.
Менавіта гэтыя вершы цытуюцца часцей за ўсё, калі разглядаецца творчасць паэта. Менавіта з іх складаюцца падборкі ў інтэрнеце, іх бяруць у якасці ўзорных для розных публікацый. Можна зразумець: такой паэзіі і чакаюць ад класікаў, такую прынята вывучаць у школе. Бог яго ведае, што думаў Язэп Пушча, калі іх пісаў, але, як на мяне, талент свой ён закопваў усё глыбей і глыбей у нетры традыцыйнасці.
Лета
Люблю я радасць першых навальніц,
Калі пярун гартуе, вострыць стрэлы
І сыпле з горна іскры бліскавіц,
Каб мы і нашы сэрцы не старэлі.
Ад сонца шчокі лета загарэлі,
Запунсавеў на вуснах сок суніц.
У лузе васількі мяне сустрэлі,
З блакітнымі напіўся я з крыніц.
Пасцелены квяцістыя абрусы,
Збіраюць пчолы сонечны нектар,
Ляцяць з абножкам і нясуць нам дар.
Такога лета, як на Беларусі,
З такой ласкавай, цёплаю душой
Нястомна я ў жыцці шукаў і не знайшоў.
Зрэшты, застаецца нязменным тое, што ў радках, як і раней — Беларусь. Яна па-рознаму пазначана ў Пушчы: радзіма, айчына, народ... Але яна застаецца — і гэта цешыць. З верша ў верш — родныя палі, нівы, вечаровае неба і ясныя раніцы. Шмат напісана і пра каханне, шмат прысвечана дзецям — такога наіўна-мілага, «прымітыўнага» (не авангарднага, мудрагелістага, эксперыментальнага). Шмат — быццам адтуль, з мінулага жыцця, якое Язэп Пушча не паспеў пражыць, бо вымушаны быў чакаць сустрэчы з радзімай у высылцы.
І вось пасярод усяго гэтага — узнёслага, можа быць, не такога адметнага, як раней, але, тым не менш, «свайго», чытач раптам натыкаецца на зусім незразумелае, што пасля сябе пакідае адно нямыя пытанні. Гэтыя вершы не цытуюцца — іх проста сорамна цытаваць, асабліва сёння, — але яны напісаныя, яны ёсць. І напісаў іх Язэп Пушча — але ўжо не той 25-гадовы летуценнік, перад якім жыццё раскідалася ва ўвесь прастор. Пісаў іх іншы чалавек, і, можа быць, у вершах такога кшталту гэта заўважна як нідзе раней.
Расіі
Хоць часам і пужаў душу настрой,
Але не стаў бяздомным я бадзякам.
Была ты маткай, роднаю сястрой,
Прымі маю сардэчную падзяку.
Спяваю здравіцу табе адной:
Не гаснуць, не сумуюць зоры ў горы.
З тваіх садоў іскрыстае віно
Я паднімаю ў поўнай чары ўгору.
Я за тваё здароўе п’ю, Расія!
Ніхто з дарогі дружбы не саб’е,
Як сейбіта вясною на сяўбе.
Твае сыны у госці запрасілі,
І на пачэсным месцы з імі я.
Жыві з Расіяй, Беларусь мая!
Пасля высылкі, якая зацягнулася без малога на 28 гадоў, і рэабілітацыі ўжо немалады Язэп Пушча пражыў на Беларусі ўсяго нічога: смерць забрала яго праз 6 гадоў пасля вяртання. Пісалася паэту ўсё так жа шмат — быццам спяшаўся паспець дасказаць тое, што не змог калісьці. І пра Беларусь пісаў, і пра сябе, пра далёкія мясціны, што ў высылцы замянілі дом, пра ліхія часы, якія ўдалося перажыць, абмінуць небяспеку, застацца стаяць на зямлі. Ці тое гэта, што было ягоным, пушчаўскім, голасам — я не ведаю. Зрэшты, мо так і трэба было, каб сціхла ўсё бурапеннае і засталося толькі блізкае да зямлі.
Дзень добры, Мінск!
З Масквы на Мінск адкрыты семафоры,—
На захад адыходзяць цягнікі.
Апошнія сігналы і званкі,
І ад платформы першай рушыць скоры.
Як шмат радні, як людна на пероне!
Махаюць рукі родным наўздагон.
Са мной заходзіць сонца у вагон,
Я аддаюся сонечным настроям.
Ў дарозе шчасця марна не растрачу,
Аддам радзіме з песняю гарачай,
І усміхнуўся сонца ясны дыск.
Кранаюць сэрца родныя абрысы:
Смаленск і Орша, Слаўнае, Барысаў,
І я з акна крычу: «Дзень добры, Мінск!»
Іду і падаю пад крыжам
На стол не сцелюць мне абрус,
Хоць навальнічны гром адгрохаў.
Твой крыж, Радзіма Беларусь,
Нясу я на гару Галгофу.
Крывавы пот ліе цурком,
Іду і падаю пад крыжам,
Глядзяць з завешаных акон
І дзівяцца, што выжыў.
У сэрцы не нашу я камень,
Хоць ім шпурлялі у мяне.
Радзіму абніму рукамі,
Калі навала праміне.
Дайду і крыж з плячэй звалю,
І расцалую родную зямлю.
Споведзь
Па свеце многа вершаў я сваіх растраціў,
А больш яшчэ пусціў на вольны вецер з дымам.
То падаў, то ўставаў, то творчым жыў уздымам,
То забыццё знаходзіў у нястомнай працы.
У раны сэрца вострым жалам не пырайце.
Ідуць, як сёстры, маладосць і старасць поплеч:
Усміхнецца радасць, то заломіць рукі роспач.
Што мне з сабой рабіць, скажыце і парайце?
Не займе песні дух, адносіць вецер кпіны,
Даспеюць ураджаем каласы на ніве.
Адвее час зярняты ад пустой мякіны...
А я нашчадкам што ў спадчыну пакіну?
Радзіма і народ мой ураджай узважаць,
Прысуд свой вынесуць і ўнукам праўду скажуць.