Кнігі Някрасава, Тургенева, Бялінскага і Салтыкова-Шчадрына — небяспечныя для дзяцей

Сучасная сістэма адукацыі ў Расіі не дае спакою чыноўнікам. Цяпер яны сур'ёзна маюць намер не толькі перагледзець школьны курс рускай літаратуры, але і выпрацаваць адзіную канцэпцыю выкладання класічных твораў дзецям. Асноўнай задачай настаўніка стане выхаванне юных патрыётаў і моцных сем'янінаў. І таму творчасць Астроўскага, Някрасава і Тургенева павінна падавацца такім чынам, каб іх героі не сталі ўзорамі для пераймання.



banned_booksbig.jpg

У гутарцы з карэспандэнтам «Известий» Павел Пажыгайла, старшыня камісіі Грамадскай Палаты па захаванні гісторыка-культурнай спадчыны, распавёў, што атрымаў прапанову ўзначаліць групу па стварэнні падручніка па рускай літаратуры. Пад яго кіраўніцтвам будуць распрацаваныя новыя прынцыпы выкладання літаратуры. Настаўнікі будуць арыентаваныя на «выхаванне ў дзецях праз літаратурныя вобразы гонару за нашу шматнацыянальную краіну, глыбокага і спакойнага патрыятызму, павагі да розных культур, на фарміраванне ў вучняў каштоўнасцяў моцнай традыцыйнай сям'і».
 

Пры гэтым цэлы шэраг твораў рускай класікі XIX стагоддзя не адпавядае гэтым мэтам і таму яны павінны падавацца такім чынам, каб іх героі выклікалі ў школьнікаў пачуццё адвяржэння і не з'явіліся прыкладамі для пераймання. Іх вывучэнне, па словах Пажыгайлы, «варта паставіць пад асаблівы кантроль», і таму педагогі атрымаюць выразныя рэкамендацыі аб тым, што менавіта варта распавядаць. Такім чынам, чыноўнікі прапануюць максімальна спрасціць складаныя супярэчлівыя характары персанажаў, амаль адмаўляючы вучням у праве праводзіць самастойны аналіз твораў.
 

У спіс «небяспечнай» літаратуры ўключаны «Навальніца» Аляксандра Астроўскага, «Бацькі і дзеці» Івана Тургенева, грамадзянская лірыка Мікалая Някрасава, крытычныя творы Вісарыёна Бялінскага і казкі майстры сацыяльна-палітычнай сатыры Міхаіла Салтыкова-Шчадрына.

«Кацярына з «Навальніцы» — гэта проста няшчасная дзяўчына, якая паддалася жарсцям, не змагла справіцца з імі і скончыла жыццё самагубствам. Іншы прыклад: Таццяна Ларына з «Яўгенія Анегіна» — яна выйшла замуж, яна шчаслівая. З аднаго боку, жарсці, якія могуць прывесці да самагубства, а з другога —мудрае пераадоленне жарсцяў», — дзеліцца сваім веданнем рускай класікі Пажыгайла.
 

Выказаўся ён і з нагоды творчасці Мікалая Гогаля, парэкамендаваўшы пачаць яго вывучэнне толькі ў старэйшай школе. Пажыгайла адзначыў, што галоўнае ў «Рэвізору»«не высмейванне царскіх чыноўнікаў, як гэта разумелася ў савецкі час, а пакуты адной душы, дзе кожны з герояўгэта розныя грахі».
 

Разам з гэтым камісія Грамадскай палаты прапануе выключыць са школьнай праграмы раман Міхаіла Булгакава«Майстар і Маргарыта». Чыноўнікі асцерагаюцца, што навучэнцы 11 класа ва ўзросце 17-18 гадоў занадта моцна захапляюцца фантастычнымі выявамі, «не разумеючы творчую задачу Булгакава». І бацькі, якія дазваляюць дзецям чытаць літаратуру не па ўзросту, напрыклад Пялевіна і Уліцкую, паступаюць няправільна.
 

«Я лічу, што гэтую кнігу трэба ў інстытуце выкладаць. Вядома, хто-небудзь хоча, каб дзіця было цалкам вольнае, як Раскольнікаў. Але я лічу, што гэтая свабода, гэтак жа, як свабода Базарава, вядзе да трагедыі», — прыводзіць словы Паўла Пажыгайлы газета «Известия».
 

Аб неабходнасці перагляду курса рускай літаратуры загаварылі ў пачатку лютага, калі прэзідэнт Уладзімір Пуцін раскрытыкаваў Расійскую акадэмію адукацыі за распрацоўку новай школьнай праграмы. У ёй былі выдзелены вучэбныя гадзіны на вывучэнне творчасці сучасных аўтараў, тады як для твораў Аляксандра Купрына і Мікалая Ляскова месца не знайшлося.

russian.rt.com