«Пакрыўджаныя». Жорстка і шчыра

У пятніцу, 27 кастрычніка, прайшла чытка новай п’есы Андрэя Курэйчыка «Пакрыўджаныя. Расія». Думкі без купюр і цэнзуры вядомага беларускага драматурга, погляд на тое, што сёння адбываецца ў Расіі і на постсавецкай прасторы. Шчыра і часам жорстка — пра «Мацільду», Сярэбранікава і шмат іншае.

4_53_logo.jpg


У складаныя часы Савецкага Саюзу, калі большасць баялася казаць праўду, толькі асобныя людзі з творчай інтэлігенцыі не ішлі насуперак сумленню, а імкнуліся данесці праўду, вучылі жыць з адкрытымі вачыма і не баяцца выказваць свае думкі. Хоць за гэта і пакутавалі, нават ад таго ж грамадства, якое імкнуліся абудзіць ада сну. Гэтакія людзі ёсць і сёння.
На беларускай прасторы такім, напэўна, можна назваць Андрэя Курэйчыка. Ён не палітык, адносіцца выключна да творчай інтэлігенцыі. І не баіцца называць рэчы сваімі імёнамі. Не баіцца ўступаць у адкрытыя спрэчкі з чыноўнікамі, адстойваць сваю правату нават перад міністрамі. Вядомы беларускі рэжысёр часта бывае ў суседняй Расіі, мае добрыя зносіны з творчай элітай і ведае, што там адбываецца насамрэч, а не тое, што нам імкнуцца навязаць з экранаў тэлевізара.

afisha_3_logo.jpg


Свой пункт гледжання на тое, што адбываецца ў суседняй краіне, Андрэй Курэйчык паспрабаваў бесстаронна адлюстраваць у першай частцы будучай трылогіі «Пакрыўджаныя. Расія» (у будучым яшчэ чакаюцца часткі пра Беларусь і Украіну). У зале Рэспубліканскага тэатра беларускай драматургіі  прайшла чытка п’есы ў рэжысуры Рамана Рыбака. Чытка — гэта адмысловая форма рэпетыцыі п'есы, дзе акцёры чытаюць п'есу па ролях перад групай слухачоў. Часам чытка ператвараецца ў добры камерны спектакль.
Нешта падобнае адбылося і гэтым разам. Ролі чыталі акцёры тэатра і кіно Іван Шчатко,Аляксандр Тарасаў і іншыя. А сярод гледачоў назіралі за тэатральнай дзеяй такія вядомыя беларускія літаратары як Уладзімір Някляеў, Дыяна Балыка, рэжысёры і драматургі, акцёры і студэнты тэатральнага ВУЗа, шэраг блогераў і журналістаў.

5_56_logo.jpg


Як заўсёды, у Курэйчыка атрымалася стварыць добрую правакацыю, якая не пакіне абыякавым кожнага, як эстэтаў, так і людзей, далёкіх ад тэатра. Больш таго, п’еса можа выклікаць як абурэнне, так і захапленне адначасова. Напэўна, каб яе зразумець цалкам, трэба паспрабаваць абстрагавацца ад уласных эмоцый і поглядаў і зірнуць на яе, як на погляд збоку.
Падаецца, менавіта так аўтар і пісаў п’есу. Аб’ектыўна, не дадаючы ўласных эмоцый, а паказваючы сітуацыю ў суседняй краіне як ёсць — без прыкрас і нічога не ідэялізуючы. Шчыра пра людзей, якія маюць уплыў на думкі людзей у сучаснай Расіі, не важна — пазітыўна гэта ці наадварот. Курэйчык узяў тэмы, якія так ці інакш уплываюць на Расію, тое, што з’яўляецца яе нервам.

6_54_logo.jpg


Персанажы ў п’есе зборныя, але за некаторымі вобразамі лёгка пазнаюцца канкрэтныя персаналіі. Сярод такіх вобразаў былі персанажы: «Праваслаўны», «Ліберальны», «Нетрадыцыйны», «Галоўны», «Раённы», «Далёкая» і «Каўказская». І ў кожнага свая крыўда. Але ёсць і крыўды, якія іх аб’ядноўваюць. За роляй «Галоўнага» лёгка пазнаецца вобраз таго, хто сёння з’яўляцца галоўным у Расіі, з яго імперскімі замашкамі і папулісцкімі лозунгамі.
У вобразе «Праваслаўнага», падобна, што сабраны вобраз сённяшняй РПЦ, якая, нажаль, забываецца пра духоўную сутнасць і таксама часам далучаецца да імперскіх гульняў і прапагандысцкай машыны. Усе гэтыя «крыўды пачуццяў вернікаў» часам падаюцца далёкімі ад сапраўднай веры і шчырых пачуццяў любві і прабачэння.
У вобразе «Ліберальны» мы пазнаем сучасных вольнадумцаў і прыхільнікаў свабоды слова Кірыла Сярэбранікава ды Ксенію Сабчак.
«Нетрадыцыйны» — прадстаўнік сэксменшасцяў, вытанчаны і чуллівы, а «Раённы» — поўная яму супрацьлегласць — гопнік са спальнага раёна, які не саромецца моцных выразаў і абуральных паводзінаў.
«Далёкая» — ураджэнка Данбаса, якая прагне вырвацца з гарачага і дэпрэсіўнага рэгіёну любым коштам, хоць у Расію. Але ўсе яе планы рушацца, калі аўтобус, у якім яна ехала, трапляе не міну.
«Каўказская», прадстаўніца каўказскага мусульманскага свету, хоць і моцна звязана з Расіяй, аднак не мае да яе добрых эмоцый, памятаючы нядаўні вайны канфлікт.  

8_39_logo.jpg


На першы погляд падаецца, што ўсе гісторыі, якія апавядаюць персанажы, не маюць нічога паміж сабою агульнага, настолькі яны адрозніваюцца. Але па ходу п’есы незаўважна небачная нітка іх настолькі спалучае і пераплятае іх лёсы, што здзіўляешся, як аўтару атрымалася настолькі ўсё выбудаваць у лагічны ланцужок, што пад канец іх гісторыі аказваюцца настолькі цесна злучанымі.
Аўтару атрымалася іх аб’яднаць, хоць кожны мае свае праблемы, уласны светапогляд і сваю гісторыю, якая кардынальна адрозніваецца ад іншых.

Аўтар п'есы А. Курэйчык і рэжысёр Р. Рыбак

Аўтар п'есы А. Курэйчык і рэжысёр Р. Рыбак

Курэйчык ускосна закрануў і нашумелы фільм «Мацільда», і праблемы з ЛГБД у Чачні, і ваенныя канфлікты і трагедыі зламаных лёсаў у той жа Чачні і на Данбасе. На думку аўтара артыкула, вельмі моцным атрымаўся вобраз чачэнскай маці. Складаная гісторыя гэтага народа, яго філасофія, боль жанчын-маці, светапогляд — усё вельмі складана і заблытана.
Але рэжысёру і актрысе, якая ўвасабляла гэты вобраз, падаецца атрымалася перадаць пасыл аўтара. Вельмі моцна і пранікліва выканаў сваю роллю і Аляксандр Тарасаў, хоць яго вобраз і быў вельмі правакацыйным для нашага менталітэту.

3_47_logo.jpg


Не менш цікавай атрымалася і абмеркаванне п’есы пасля яе прачытання. Больш таго, на яго варта было застацца, бо п’есу не назавеш лёгкай для ўспрымання. Яна не з разраду забаўляльных, хутчэй — для інтэлектуалаў. І ў некаторых момантах вельмі было цікава разабрацца з самім аўтарам. Многія адзначылі як яе моцныя бакі, так і выказалі свае пажаданні, што б яны дадаткова хацелі пабачыць.
Бо ўсе пункты гледжання на сённяшнюю сітуацыю ў адной п’есе, зразумела, адлюстраваць немагчыма фізічна. І зразумела — не ўсе «пакрыўджаныя слаі» ў ёй закрануты. Напрыклад, пісьменніца Дыяна Балыка, якую як маладую маці вельмі хвалюе тэма бацькоўства, параіла звярнуць увагу на прыёмныя сем’і.

7_41_logo.jpg


 У цэлым станоўча выказаўся ў адносінах да п’есы і да творчасці Андрэя Курэйчыка Уладзімір Някляеў: «У цябе багатая фантазія. У цябе ёсць адна якасць, вельмі важная для мастака – разуменне таго, што адбываецца ў самім чалавеку». Рэжысёр-пастаноўшчык п’есы на пытанне ў чым пасыл і праблематыка п’есы адказаў так: «Праблема п’есы ў тым, што ёсць шмат праблем, але ніхто іх не вырашыць».

2_67_logo.jpg


У многім п’еса атрымалася дакументальнай. Вербаціма, па словах аўтара, у п’есе каля 40%. Шмат чаго выкарыстана з агучаных думак яго знаёмых на форумах інтэрнета. Гэта жывыя рэакцыя канкрэтных людзей на тое, што сёння адбываецца ў Расіі і па-за яе межамі. Пры тым што вобразы аўтар паспрабаваў перадаць, не вылучаючы каго-небудзь як лепшага ці горшага персанажа.
Андрэй Курэйчык падчас абмеркавання п’есы адзначыў, што ў яго ёсць свая кропка погляду, але ў п’есе яна не адлюстравана. Пры напісанні п’есы «Пакрыўджаныя. Беларусь», магчыма яна і будзе. Будзе і ў «Пакрыўджаныя. Украіна». Але гэта ўжо планы на будучыню. Пачакаем працягу трылогіі.
Урыўкі з п’есы ў хуткім часе можна будзе пабачыць у сеціве.