Па сапегаўскіх мясцінах

Не так даўно разам са спадаром Алесем Сапяжынскім — прадстаўніком адгалінавання слаўнага магнацкага роду Сапегаў — мы праехаліся па славутасцях Камянецкага раёна Брэстчыны.

Так сёння выглядае касцёл Найсвяцейшай Тройцы ў Высокім

Так сёння выглядае касцёл Найсвяцейшай Тройцы ў Высокім

Наведалі магдэбургскае месца гістарычнага краю, старадаўні цэнтр дывановага і палатнянага ткацтва горад Высокае (да 1939 года Высокае Літоўскае), што месціцца на маляўнічых пагорках уздоўж ракі Пульва, праз якую высілкамі Сапегаў напрыканцы XVIII стагоддзя праходзіў водны шлях у Гданьск. Гэтае месца, дзе жыве больш за 5 тысяч чалавек, уражвае непаўторнымі краявідамі, багатым мінулым і шэрагам цікавых помнікаў архітэктуры, у тым ліку барокавым касцёлам Найсвяцейшай Тройцы пачатку XVII стагоддзя, руінамі замку Сапегаў XVII стагоддзя з вялікім пейзажным паркам плошчай больш за 50 гектараў, палацам Патоцкіх пачатку XIX стагоддзя, што зараз рэстаўруецца, шэрагам хрысціянскіх і іудзейскіх святыняў.  

Алесь Сапяжынскі (злева) з ксяндзом Андрэем пасля ўручэння здымку 1931 года Траецкага касцёла ў Высокім

Алесь Сапяжынскі (злева) з ксяндзом Андрэем пасля ўручэння здымку 1931 года Траецкага касцёла ў Высокім

Як распавёў пробашч касцёла ксёндз Андрэй, у 1603 годзе тагачасны ўладальнік Высокага Андрэй Война-Грычынавіч заснаваў у месцы святыню Найсвяцейшай Тройцы, што мела 44 аршыны даўжыні і 12 — шырыні. Найбольшы касцельны звон насіў імя святых Пятра і Паўла.

Падчас Другой сусветнай вайны камяніца была пашкоджаная, а затым адабраная ў вернікаў. Толькі ў 1990 годзе будынак быў вернуты Каталіцкай царкве для духоўнага жыцця і пад кіраўніцтвам ксяндза Яна Васілеўскага пачалося аднаўленне храму. Аднак для вяртання будынку поўнай аўтэнтыкі мясцовай даволі невялікай парафіі папросту не хапіла сродкаў.

Парэшткі фундатараў святыні

Парэшткі фундатараў святыні

Па сёння ў святыні захаваліся труны з парэшткамі прадстаўнікоў роду Войнаў і Сапегаў, якія, дарэчы, валодалі Высокім з 1647 па 1748 гады.

Від на святыню з боку гарадскога парку

Від на святыню з боку гарадскога парку

Як зазначыў ксёндз Андрэй, парафія вядзе паўнавартаснае касцельнае жыццё, у тым ліку душпастырскае, дабрачыннае і асветніцкае. Разам з тым, на яго думку, меркаванае падпісанне пагаднення паміж Каталіцкай царквой і беларускай дзяржавай не павінна ўтрымліваць папярэдніх умоваў, якія б маглі, у тым ліку, перашкаджаць святарам прыходзіць у навучальныя ўстановы для духоўнага выхавання асобы і фармавання яе сумлення, што вельмі важна для будучыні Бацькаўшчыны.

Алесь Сапяжынскі са здымкам літаграфіі 1880 года, што ўвасабляе акварэль Напалеона Орды 1876 года з выявай замку Сапегаў.

Алесь Сапяжынскі са здымкам літаграфіі 1880 года, што ўвасабляе акварэль Напалеона Орды 1876 года з выявай замку Сапегаў.

Алесь Сапяжынскі нарадзіўся ў Высокім, пасля заканчэння школы і мараходнай вучэльні шмат гадоў хадзіў у Атлантыку штурманам плаўбазы рыбапрамысловага флоту, а пасля вучобы на юрыдычным факультэце Ленінградскага ўніверсітэту працаваў суддзёй у Беларусі і да пачатку 1990-х гадоў — намеснікам старшыні Кобрынскага гарвыканкаму па сацыяльных пытаннях.

Спадар Алесь згадаў, як на пачатку 1960-х гадоў у Высокім Саветы спачатку перабудавалі касцёл пад склад харчавання, а пасля зруйнавання храмавых вежаў і бакавых капліцаў з пахаваннямі фундатараў святыні — пад двухпавярховую спартовую залу мясцовай сельскагаспадарчай прафтэхвучэльні, дзе напрыканцы 1970-х гадоў праводзіліся дыскатэкі. «За ўсе за гэта мясцовыя вернікі пракліналі ўлады і казалі, што за такія грахі абавязкова прыйдзецца адказваць перад Богам і людзьмі», — казаў спадар Алесь. Затым ён перадаў ксяндзу Андрэю здымак храму 1931 года ў ягоным аўтэнтычным выглядзе.

Куточак старадаўняга парку

Куточак старадаўняга парку

Мы пабывалі ў маляўнічым пейзажным парку, закладзеным Сапегамі ў XVIII стагоддзі. На яго тэрыторыі захаваліся рэшткі падмуркаў і земляныя ўмацаванні старога замку Сапегаў.

 На замкавай тэрыторыі захаваліся старадаўнія скляпенні

 На замкавай тэрыторыі захаваліся старадаўнія скляпенні

Па сцежках старога парку

Па сцежках старога парку

Фартэцыя значна пацярпела падчас найбольш згубнай для нашага краю вайны Маскоўскай дзяржавы з Рэччу Паспалітай 1654–1667 гадоў, калі Бацькаўшчына страціла больш за палову насельніцтва, а таксама падчас Вялікай Паўночнай вайны 1700–1721 гадоў. Пасля таго, як у 1748 годзе замак і палац Сапегаў згарэлі, магнаты перанеслі сваю рэзідэнцыю ў Слонім.

Замак Сапегаў у Высокім. Акварэль Напалеона Орды. 1876 год

Замак Сапегаў у Высокім. Акварэль Напалеона Орды. 1876 год

Спадар Алесь распавёў пра палац Патоцкіх, збудаваны ў 1816–1820-х гадах. У класіцыстычным комплексе захаваўся інтэр’ер і рэшткі мастацкай аздобы, а таксама шэраг гаспадарчых прыбудоваў. Падчас і пасля Другой сусветнай вайны палац выкарыстоўваўся для размяшчэння штабу памежнага атраду і казармаў памежнікаў, а затым — для школы і інтэрнату.

Руіны замку Сапегаў каля рэчкі Пульвы

Руіны замку Сапегаў каля рэчкі Пульвы

Зараз у закінутым комплексе вядуцца рэстаўрацыйныя працы. З-за таго, што тэрыторыя палацу агароджаная і ахоўваецца аўчаркамі, мы, на жаль, не змаглі больш падрабязна пазнаёміцца з гэтым выбітным помнікам.

Затым мы накіраваліся ў вёску Воўчын да знакамітага барокавага Траецкага касцёлу, што з 18 ліпеня 1729 года па 1733 год узводзіўся на сродкі Станіслава Панятоўскага. Абсталяваннем і аздабленнем святыні шмат гадоў рупіўся чарговы ўладальнік Воўчына Міхал Чартарыйскі, які напрыканцы XVIII стагоддзя адрамантаваў святыню. Пасля паўстання 1863–1864 гадоў касцёл быў зачынены, а затым перабудаваны пад праваслаўную царкву.

Касцёл Найсвяцейшай Тройцы ў Воўчыне да рэстаўрацыі. Здымак К. Шастоўскага.

Касцёл Найсвяцейшай Тройцы ў Воўчыне да рэстаўрацыі. Здымак К. Шастоўскага.

У 1918 годзе храм быў вернуты каталікам, якія адрамантавалі святыню, дзе захоўвалася метрыка апошняга караля Рэчы Паспалітай Станіслава Аўгуста Панятоўскага. Яго парэшткі патаемна ад грамадскасці былі дастаўленыя ў святыню з Ленінграда ў ліпені 1938-га без выканання неабходнага ў такіх выпадках адпаведнага рытуалу. Вайна прыпыніла рамонт святыні, а пасля вайны Саветы зачынілі храм і перадалі мясцоваму калгасу пад сховішча. Тады воўчынскі ксёндз пакінуў вёску разам з касцельным архівам. У 2007 годзе руіны святыні былі вернуты каталікам — і пачалося адраджэнне храму. Адноўлены знешні выгляд касцёлу, у тым ліку бельведэр з курантамі, вядзецца рэстаўрацыя інтэр’ераў гэтай выбітнай гістарычнай каштоўнасці.

Так зараз выглядае Траецкі касцёл у Воўчыне

Так зараз выглядае Траецкі касцёл у Воўчыне

Ад усяго пабачанага засталося ўражанне поўнай гармоніі паміж лірычным, адначасна сціплым і тонкім краявідам гэтага самага заходняга куточка Брэстчыны, яго помнікамі дойлідства — жывымі носьбітамі трагічнага і слаўнага мінулага Бацькаўшчыны, а таксама асветленымі духоўнасцю прыгожымі тварамі тых асобаў, якія ашчадна ставяцца да сівой даўніны свайго народу.