9/11. Кнігі пра самы страшны тэракт у гісторыі ЗША

23 гады таму ў Нью-Ёрку і Вашынгтоне тэрарысты «Аль-Каіды» здзейснілі шэраг тэрактаў, у выніку якіх загінула амаль тры тысячы чалавек. Гэтая страшная трагедыя знайшла сваё адлюстраванне ў літаратуры. «НЧ» расказвае пра кнігі, якія сталі рэфлексіяй на тыя жудасныя падзеі.

«Ground Zero» — два магутныя промні святла на месцы вежаў-блізнятаў Сусветнага гандлёвага цэнтра. Крыніца фота: wikipedia.org

«Ground Zero» — два магутныя промні святла на месцы вежаў-блізнятаў Сусветнага гандлёвага цэнтра. Крыніца фота: wikipedia.org

Вельмі часта на шматлікіх падборках рэдкіх здымкаў мінуўшчыны можна ўбачыць высачэзны гмах, які самотна стаіць пасярод звычайнай гарадской забудовы. Гэта Empire State Building — будынак у стылі ар-дэко, з вялізным тонкім шпілем, вельмі пазнавальны і па сённяшні дзень. Праз некалькі дзясяткаў гадоў ён ужо сам будзе як тыя дамкі, што на яго фоне выглядалі ніякавата, хоць і складалі сабой мапу Нью-Ёрка. Побач з ім выраслі дзве бетонна-шкляныя вежы Сусветнага гандлёвага цэнтра, якія да пачатку другога тысячагоддзя былі самымі высокімі хмарачосамі свету, сімваламі «амерыканскай мары», росквіту і эвалюцыі чалавецтва.


«Эмпайр Стэйт Білдынг» на фоне звычайных дамоў

«Эмпайр Стэйт Білдынг» на фоне звычайных дамоў

«Эмпайр Стэйт Білдынг» можна ўбачыць і сёння — ён па-ранейшаму стаіць у цэнтры Нью-Ёрка і ўсё гэтак жа дзеліць пальму першынства па вышыні са сваімі суседзямі. А вось вежаў-блізнятаў ужо 23 гады як няма, і гісторыя іх знікнення была і ёсць найглыбокай траўмай не толькі для амерыканцаў, але і для многіх людзей па ўсім свеце, хто з экранаў тэлевізараў 9 верасня 2001 года бачыў кадры, на якіх самалёт уразаецца ў будынак — і шкляны гмах складваецца, нібы картачны дамок, хаваючы пад сабой тысячы жыццяў.

19 тэрарыстаў-смяротнікаў здзейснілі найбуйнейшы ў гісторыі ЗША тэракт, адзначыўшы тым самым не толькі пачатак новага тысячагоддзя, але і пачатак новай Амерыкі — той, якая пачне бясконца і часам ажно занадта актыўна змагацца з тэрарызмам і больш пільна прыслухоўвацца да сваіх траўм. Той, у якой стане магчымым і цемнаскуры прэзідэнт Барак Абама, і патрыярхальна-дамастроеўскі Дональд Трамп


Тэракт 11 верасня 2001 года

Тэракт 11 верасня 2001 года

Амерыканцы пастаянна вяртаюцца да 9/11. Тысячам і тысячам, калі не мільёнам, гэты дзень зламаў жыцці. На доўгі час нацыя захрасла ў сваёй траўме, пражываючы і перажываючы яе наноў, быццам «дзень сурка». Першымі з заганнага кола рэтраўматызацыі пачалі выходзіць журналісты і публіцысты, паэты і пісьменнікі, якія ў рэжыме рэальнага часу перапрацоўвалі досвед і эмоцыі і трансфармавалі іх у тэксты — рабілі рэпартажы, пісалі эсэ, нататкі, развагі, фіксавалі сведчанні і гісторыі, аналізавалі, што адбылося і чаму стала магчымым. 

Рэакцыяй на тэракт 11 верасня 2001 года стала кніга Стыва Кола«Ghost Wars: The Secret History of the CIA, Afghanistan, and Bin Laden, from the Soviet Invasion to September 10, 2001», якая выйшла ў 2004 годзе і адразу ж атрымала Пулітцэраўскую прэмію. Стыў Кол, журналіст «The New Yorker», на той момант быў галоўным рэдактарам «The Washington Post» і меў досвед асвятлення баявых дзеянняў, а таму выдатна ведаў палітычны ландшафт Афганістана і суседніх з ім дзяржаў. У сваёй кнізе ён прасачыў гісторыю ўзнікнення і развіцця «Талібана» і ўплыў на тэрарыстычны рух падтрымкі савецкіх і амерыканскіх спецслужб. У прыватнасці, крытыцы падвяргаецца дзейнасць ЦРУ, якая «празявала» талібаў у сваёй вайне з тэрарызмам. Пры гэтым Кол адзначае і паспяховыя аперацыі амерыканцаў па ліквідацыі пагроз з боку баевікоў, але робіць гэта асцярожна, ураўнаважваючы станоўчыя бакі з крытыкай.


ghost_wars_the_secret_history_of_the_cia_afghanistan_and_bin_laden_from_the_soviet_invas_ion_to_september_10_2001_9780143034667_7276c6bb_490e_489d_91b1_8ce83a6883ee.e046c6a8f535832e429f81f51efa8e5b.avif

Па гэтай жа сцежцы пайшоў і Лоўрэнс Райт, яшчэ адзін журналіст «Нью-Ёркера», які ў сваім бестсэлеры «The Looming Tower: Al-Qaeda and the Road to 9/11» расказаў гісторыю самай вядомай тэрарыстычнай групоўкі «Аль-Каіда», раскрыў малавядомыя факты з жыцця яе стваральніка Усамы бэн Ладэна, прааналізаваў яго інтэрв'ю і публічныя выказванні, паказаўшы, як «тэрарыст №1» пагражаў Амерыцы і ўсяму астатняму свету задоўга да тэракта, а таксама расказаў, чаму не спрацавалі спецслужбы — і чаму 9/11, начны кашмар чалавецтва, стаў рэальнасцю. Па кнізе, дарэчы, знялі міні-серыял «The Looming Tower», і сюжэт не асабліва адыходзіць ад папяровай першакрыніцы: галоўны герой — супрацоўнік спецслужбаў Джон О'Ніл — спрабуе пераканаць сваё начальства ў тым, што «Аль-Каідзе» трэба надаваць больш увагі, што гэтыя тэрарысты больш небяспечныя, чым падаецца. Але начальства не прыслухоўваецца да О'Ніла. Праз некаторы час ён звальняецца і... ўладкоўваецца на працу ў службу аховы Сусветнага гандлёвага цэнтра. Гісторыя закальцоўваецца — і былы супрацоўнік спецслужб сутыкаецца з тымі, супраць каго так доўга змагаўся. І сутыкненне гэтае аказваецца вельмі трагічным.


tower_1.jpg

Прыкладна ў гэты ж час, у 2004-2005 годзе, рэакцыя на падзеі 11 верасня 2001 года пачынае перарастаць у рэфлексію, з'яўляюцца мастацкія творы, у якіх фізічная абалонка рэальнасці — тэракт — адыходзіць на задні план, а асноўная ўвага надаецца лёсам канкрэтных людзей, унутранаму свету персанажаў, якія вымушаныя жыць з успамінамі пра той страшны дзень, кожную раніцу прачынацца ў свеце, які ніколі не будзе ранейшым, насіць у сабе ўспаміны, боль ад страт і пакутаваць ад немагчымасці выбрацца самім з гэтага пекла памяці.

Так, рэфлексіяй, а хутчэй спробай выбрацца з ПТСР, стаў графічны раман Арта Шпігельмана«In the Shadow of No Towers» (2004). Шпігельман, на той час мастак «The New Yorker», жыў непадалёк ад вежаў Сусветнага гандлёвага цэнтра і бачыў на ўласныя вочы крушэнне будынкаў, пасля якога вымушаны быў у паніцы дабірацца да школы, дзе вучылася яго дачка, каб упэўніцца, што з ёю ўсё ў парадку. Падзеі таго дня леглі ў аснову комікса, які замовіла Арту Шпігельману германская газета «Die Zeit». Доўгі час у ЗША мастак не мог выдаць свой твор асобнай кнігай, урыўкі з яго друкаваліся ў брытанскай «The Independent», а ўпершыню комікс цалкам выйшаў у «London Review of Books» у 2003 годзе. Праз год свет пабачыла арыгінальнае выданне, якое адразу ўвайшло ў топ-100 кніг 2004 года паводле версіі «The New York Times».


in_the_shadow_of_no_towers__pg._01_.jpg

Мабыць, самай вядомай кнігай, якая закранае падзеі верасня 2001 года, стаў раман Джонатана Сафрана Фоера«Extremely Loud and Incredibly Close» (2005). Напісаны як раман ініцыяцыі, «Страшэнна гучна і неверагодна блізка» расказвае гісторыю хлопчыка, які ў тэракце, здзейсненым баевікамі «Аль-Каіды», страціў бацьку. Увесь шлях, які дзевяцігадовы Оскар праходзіць у пошуках паслання ад бацькі, з'яўляецца шляхам сталення героя, яго пераадолення траўмы, нанесенай страшнай стратай. Раман па-ранейшаму карыстаецца папулярнасцю ў чытачоў, хаця, варта прызнаць, чытаецца нялёгка і часцяком не з першага разу. У 2012 годзе ў пракат выйшаў аднайменны фільм, які наш рэгіён чамусьці абмінуў — таму пра яго мала хто ведае. Але калі кніга Фоера ніяк не «заходзіць» вам, то можна глянуць экранізацыю — а раптам атрымаецца?


elic_fi.png

Варта таксама сказаць пра асобную плынь у амерыканскай літаратуры, якая наўпрост не закранае падзеі 9/11, але грунтуецца на антытэрарыстычнай тэматыцы. Тут «флагманам», канешне, будзе знакаміты раман Доны Тарт«The Goldfinch» (у рускім перакладзе — «Щегол»). Гэта таксама свайго кшталту раман ініцыяцыі, сюжэт якога нечым нагадвае вышэй згаданую кнігу Фоера. Хлопчык апынуўся ў эпіцэнтры катастрофы — выбуху ў Нью-Ёркскім Метраполітэн-музеі, пасля якога аказаўся незаконным уладальнікам вядомай карціны. І шлях, які пройдзе з гэтай карцінай трынаццацігадовы галоўны герой, гэтак жа, як і ў «Страшэнна гучна і неверагодна блізка», стане шляхам падзення ў прорву памяці, змагання з уласнымі дэманамі і выплывання на паверхню, да новага жыцця. Раман Доны Тарт таксама экранізаваны, прэм'ера фільма адбылася ў 2019 годзе. А за кнігу пісьменніца атрымала Пулітцэраўскую прэмію.


542fe7f2_4c01_46c3_b6a7_e2f5d7f4bdb2_3072x4080.webp

І апошняя на сёння згадка, без якой гэты спіс быў бы няпоўным.  Папулярнымі становяцца і постапакаліптычныя сюжэты, у якіх чалавецтва (а дакладней, тое, што ад яго засталося) вымушанае выжываць пасля якой-небудзь страшнай катастрофы. І ў амерыканскай літаратуры гэта пераклікаецца з рэальнай катастрофай, якую перажылі жыхары Нью-Ёрка і Вашынгтона ў верасні 2001 года. Таму хацелася б тут згадаць раман Кормака Макарці«The Road» («Дарога») — таксама «ўладальніка» Пулітцэраўскай прэміі за 2007 год.


4_498.png

Свет пасля катастрофы, жорсткі, бязлітасны. Людзі вымушаныя выжываць, літаральна аддаючы жыцці за ежу. Хлопчык і яго бацька ідуць да мора, па дарозе натыкаючыся на марадзёраў, бандытаў і іх ахвяр, самі становяцца бандытамі і ахвярамі і часта наступаюць на горла ўласнай маралі, выбіраючы выжыванне. Макарці напісаў свой раман у 2006 годзе, у ім відавочна лунае водгулле нядаўняга тэракта, толькі пісьменнік павышае стаўкі і пашырае яго маштабы на ўсё чалавецтва. Як і любы класічны «постапакалісіс», «Дарога» ўздымае шмат праблем і пытанняў, якія чытачу давядзецца вырашаць разам з героямі кнігі. Яна, дарэчы, экранізаваная — можна паглядзець фільм і параўнаць, ці так вы сабе ўяўлялі свет, створаны Кормакам Макарці, і ці атрымалася ў рэжысёра Джона Хілкоўта перанесці яго з паперы на экран. Дадатковы прыемны бонус: «Дарога» перакладзеная на беларускую Сержам Мядзведзевым і выйшла адносна нядаўна ў выдавецтве «Янушкевіч». Кажуць, пераклад шыкоўны!