Святар УПЦ-беларус: «З дваццаці чалавек нас засталося толькі трое жывых пасля палону»
Айцец Яўген Орда — пра палон, катаванні, беларусаў Чарнігаўшчыны ды сувязі, якіх нельга парушыць нават праз вайну. «Салідарнасць» распавядае гісторыю, якая прымусіць плакаць і ад болю, і ад гонару.
— Беларуская дыяспара дала найбольш вайскоўцаў нашаму гораду. І ўсе яны ваююць. Зараз на фронце кожны сёмы абаронца — з Чарнігаўскай вобласці, — кажа святар Праваслаўнай Царквы Украіны (ПЦУ) Яўген Орда.
Айцец Яўген — капелан Нацгвардыі Украіны. Ён служыць Богу ўжо 23 гады. Нарадзіўся ў Расіі, жыў ва Украіне, але ніколі не забываў свайго беларускага паходжання, нават знайшоў сувязь з Напалеонам Ордам.
Падчас поўнамаштабнага ўварвання Расіі святому айцу давялося перажыць палон, акупацыю, страшэнныя катаванні. Аб гэтым, а таксама аб тым, на чым трымаецца сувязь паміж беларусамі і ўкраінцамі, ён шчыра распавёў «Салідарнасці».
«Усе мы тут жылі паміж Гомелем і Чарнігавам»
— Я не вельмі добра гавару па-беларуску, — выбачаецца суайчыннік, — мову вучыў у дзяцінстве, калі ездзіў у вёску да сваіх. Размаўляю як палешукі. У бацькоўскім доме былі беларускія кнігі, якія я чытаў. А потым яшчэ прывозіў кнігі з самой Беларусі, асабліва цікавіўся гісторыяй.
На Палессі ў Гомелі жыве шмат сваякоў, там і дзед пахаваны, і дзядзька. Яшчэ шмат родных пахавана на Брэстчыне.
Да 2006 года, кажа айцец Яўген, ён часта ездзіў у Беларусь. Пасля быў у нашай краіне толькі адзін раз.
— У 2009-м прыязджаў хаваць свайго дзядзьку. Ён мяне прасіў, каб я яго адпяваў. І тады я служыў набажэнства па-беларуску.
У нас у Чарнігаве жыве 12 тысяч беларусаў, гэта найбольшая дыяспара ва Украіне. Мы яшчэ з адным святаром, таксама беларусам, нават хацелі адчыніць тут беларускую царкву, займаліся суполкай.
Да нас на набажэнствы хадзіла шмат этнічных беларусаў, і мы служылі тады на мове.
Наша вобласць — гэта вайскоўцы. Яшчэ з савецкіх часоў у нас засталіся добрыя танкавыя палігоны, вялікая вучэбка, брыгады. Наогул Чарнігаў — горад адстаўнікоў. І большасць з іх — этнічныя беларусы, якія памяталі сваю Радзіму, мелі там сваякоў і не хацелі губляць сувязяў.
Іх дзеці таксама сталі баявымі афіцэрамі. І зараз амаль усе яны пайшлі на фронт. Шмат хто загінуў, на жаль. Таму суполка наша даўно ўжо з-за вайны не збіраецца.
Ёсць і такі прыкры факт: некаторыя з тых, хто з гонарам лічыў увесь час сабе беларусам, зараз саромеюцца гэтага з-за таго, што Беларусь падтрымала расійскую агрэсію.
— А вы як да гэтага ставіцеся?
— Я разумею, што гэта не Беларусь так зрабіла, гэта так званы «бацька». І шмат украінцаў гэта разумеюць.
— Але ж да 2020 года Лукашэнка меў вельмі добрую рэпутацыю ў украінцаў.
— Так. Яны ездзілі ў Беларусь і адзначалі, што дарогі там добрыя, узровень жыцця вышэйшы. Але з гадамі і ў нас рос узровень жыцця, і ўжо не ўсе параўнанні аказваліся на карысць Беларусі.
Да 2020 года ў нас і пенсіі зраўняліся, і работу было лягчэй знайсці. І нават дарогі ў апошнія гады адбудавалі лепшыя, чым у Беларусі. А яшчэ сталі прымацца законы, якія дазвалялі людзям зарабляць.
Беларусы, наадварот, расказвалі, што іх умовы змяняюцца не ў лепшы бок. Яны ж таксама да нас ездзілі на рынкі, і з цягам часу стала бачна, што суседзі становяцца ўсё бяднейшыя і бяднейшыя.
Нашы хлопцы вельмі любілі беларусак, бо ўкраінкі такія наравістыя. А беларускі больш лагодныя і працавітыя. Калі ў нашу вёску хлопец прывозіў беларуску, гэта было свята, а калі браў «кацапку» (рускую — С.), яе маглі і выгнаць.
Памятаю, калі быў яшчэ малы, хлопец прывёз жонку з Курскай вобласці, дык яе за два тыдні выжылі. Гэта Украіна, гістарычна так склалася, што тут не любілі «кацапаў».
— Але ж яны былі ўпэўнены, што вы іх так моцна любіце, ажно пайшлі вас ад некага ратаваць.
— У расіян няправільнае разуменне. Яны думалі, калі чалавек размаўляе па-руску, значыць ён рускі. Але ж украінцы і беларусы размаўлялі і на сваіх мовах і галоўнае — адчувалі сябе менавіта ўкраінцамі і беларусамі. І праблема расіян у тым, што яны гэтага не разумеюць.
— Як украінцы разумелі падзеі 2020 года, якія ў нас адбываліся?
— У 2014 годзе мы зрабілі Майдан і адчулі, што можам дыхаць свабодна. Спачатку стала трошкі горш, а потым лепей. Мы скінулі тыя ўлады, якія нас нішчылі.
Убачыўшы шмат вашых людзей на вашым майдане ў 2020 годзе, мы верылі, што гэтак жа станецца і ў Беларусі. Я думаю, што вы крыху недадавілі, каб лукашэнскаўская сістэма не вытрывала. І ўсё ж мы верылі і маліліся за вас, каб перамаглі.
Былі, канешне, розныя погляды, асабліва ў людзей сталага веку, але большасць усё роўна была за вас. Амаль ва ўсіх ёсць радня на Гомельшчыне, толькі ў самім Гомелі жыве 40 тысяч украінцаў. Таму мы атрымлівалі інфармацыю аб тым, што адбываецца, з першых вуснаў.
«Хто пад катаваннямі прызнаваўся, што ён вайсковы, адразу расстрэльвалі»
— Ці верылі вы ў тое, што пачнецца вайна?
— Паколькі ў нашым горадзе жыло шмат вайскоўцаў і яны ваявалі на Данбасе, то мы, яшчэ калі прэзідэнтам быў Парашэнка, разумелі, што рускія рыхтуюць глебу для вайны. Яны толькі чакалі моманту.
І калі на змену Парашэнку прыйшоў Зяленскі, яны думалі, што гэты «клоўн» адразу ўцячэ. А тое, што акрамя ўлады яшчэ ёсць народ, у разлік зусім не бралі.
Між тым украінцы яшчэ з часоў Другой сусветнай вайны — партызаны. Шмат людзей дагэтуль памятаюць, як трэба нішчыць захопнікаў. У некаторых нават зброя знайшлася з тых часоў. З першага дня ўсе рабілі «кактэйлі Молатава» і рыхтаваліся абараняць горад. Але ж 4 сакавіка Чарнігаў захапілі.
— А што засталося ў вас у памяці пра 24 лютага?
— Уначы нешта моцна гікнула, усё затрашчала, пачалі бамбіць наш аэрапорт. Я ж таксама вайсковец, хоць і святар, мне адразу патэлефанавалі, сказалі, збірайся — пачалася вайна. Я сабраўся і паехаў у сваю вайсковую частку. Ездзіў па хлопцах, служыў службы.
Пасля вывез у вёску Іванаўку за Дзясну жонку з дзецьмі. Дарэчы, гэтая вёска да рэвалюцыі называлася па-беларуску — Янаўка. Яе перайменавалі бальшавікі, але людзі там заўсёды казалі па-беларуску.
Баі хутка дайшлі да Чарнігава. Мы ў гэты час рухаліся ў напрамку Кіева, калі паступіў загад усім вайскоўцам сабрацца ў Чарнігаве і акопвацца. Там мы і сустрэлі расіян.
Яны ішлі калонамі па асфальтаваных дарогах і знішчалі ўсё на сваім шляху — некаторыя прыгарадныя раёны згарэлі цалкам. Пачаліся моцныя вулічныя баі. Але з горада іх выбілі.
Яны адышлі, кінулі пантонныя масты цераз Дзясну і пачалі абыходзіць Чарнігаў з захаду, за 30 км. У нас не хапала артылерыі, каб дастаць да гэтых мастоў.
— Як вы трапілі ў палон?
— Трэцяга сакавіка я паехаў у тую ж Іванаўку на заданне. Там лятаў беспілотнік, сачыў за тым, каб расіяне больш не кідалі мастоў, і мы павінны былі ім кіраваць.
Аказалася, што там памерла жанчына, бабуля Ганна, і мяне папрасілі яе адпець. Пакуль я быў на пахаванні, прыляцелі знішчальнікі і пачалі бамбіць нашу танкавую калону. А калі я адслужыў набажэнства, але яшчэ быў на могілках, у вёску зайшлі рускія танкі.
У мяне пад расай была вайсковая форма. Я яе зняў і закапаў, дакументы спаліў у кадзіле. Бо мы ведалі, што за гэта расстрэльваюць. Я застаўся толькі ў штанах і берцах. З-за іх мяне і схапілі.
Берцы для іх наогул нешта незвычайнае. Я не ведаў, што «другая армія свету» будзе апранута ў гумавыя ды кірзавыя боты. Яны нашы берцы сцягвалі з жывых і мёртвых. Я такога не бачыў, нават афіцэры змагаліся за наш абутак.
У іх усё адзенне было вельмі дрэннае. Мае берцы, канешне, таксама забралі, і я ўвесь месяц у палоне хадзіў у звычайных гумавых шлапаках. Маразы былі, я хадзіў па снезе, але холаду не адчуваў. Засталася раса, спачатку на голае цела, потым далі футболку.
Тады з могілак я вярнуўся ў хату, дзе былі мае рэчы і мае таварышы па службе, выкінуў сімку з тэлефона, стаў выдаляць фатаграфіі. Пачалася бамбёжка, мы ўсе, хто там быў (20 чалавек), схаваліся ў склепе. І там нас знайшлі тувінцы.
Спачатку былі толькі яны — землякі Шайгу. Калі потым яны мяне катавалі, я нават пачаў нешта разумець з іх мовы. А яны, дарэчы, па-руску не разумелі.
Яны думалі, раз маё прозвішча Орда, то я таксама з нейкіх цюркскіх народнасцей. Сярод іх быў толькі адзін афіцэр Сакалоў, які ведаў рускую мову. Па выглядзе ён, як усе, быў вузкавокі, але меў рускага бацьку. Праз яго вялі ўсе перамовы.
— Яны здзекаваліся над вамі доўгі час.
— Мяне падвешвалі за рукі да столі і аблівалі ледзяной вадой. І зноў я не адчуваў холаду. З аўтамата стралялі побач, збівалі ў грудзі кулакамі.
Трымалі нас у склепе, хто пад катаваннямі прызнаваўся, што ён вайсковы, адразу расстрэльвалі. З дваццаці чалавек нас засталося толькі трое жывых. Аднаму руку зламалі так, што тырчала костка.
У гэтай вёсцы жыў святар маскоўскай епархіі, які служыў у Чарнігаве. І калі мяне яму паказалі, ён сказаў, што я таксама святар з іх царквы. І я яму ўдзячны, бо ён ведаў, што я з УПЦ. Гэта мяне выратавала, мяне перавялі ў другі падвал, дзе былі жыхары вёскі. Сярод іх аказалася і мая жонка з дзецьмі.
«Кадыравец», глянуўшы ў бок тувінцаў, сказаў нам: «Спачуваю вам»
— Як вы сустрэліся, яна ж не ведала, жывы вы ці не?
— Плакалі, канешне. Яна чула, што нібыта я ў тым склепе з ваеннымі, і магла толькі спадзявацца і чакаць. Глядзела ў вакно, каго выводзілі расстрэльваць, бачыла, што мяне не выводзілі, і малілася.
Людзей трымалі ў школе і розных падвалах, але абавязкова побач са сваім штабам ці тэхнікай, каб па іх не біла наша артылерыя. Нас выкарыстоўвалі як «жывы шчыт».
У тым падвале нас было шасцёра, двое дзяцей. Нікога не выпускалі. У туалет можна было выйсці, толькі калі пачыналася бамбёжка.
Есці амаль нічога не было. Яны самі пазабіралі жывёлу з фермы, адабралі ў людзей ды гатавалі сабе шашлыкі, кароў нашых білі і елі. А нам кідалі косткі ды сухажыллі, тое, што заставалася. Часам давалі трохі кукурузнай мукі.
Гатаваць поліўку дазвалялі зноў толькі пад бамбёжкай, калі нашы пачыналі бамбіць у адказ. Гэта было вельмі небяспечна. Аднаго хлопца, які дапамагаў жанчынам, забіла падчас такой бамбёжкі.
З’явіўся калабарант з мясцовых, які спачатку сядзеў з усімі пад зямлёй, а потым пачаў супрацоўнічаць. Ён паказваў пальцам на сваіх аднавяскоўцаў і казаў, што яны падтрымліваюць Украіну. Шмат людзей забілі праз яго.
Ён расказаў і пра ўсіх вайскоўцаў, якія былі са мной у першым склепе. Паказваў, у каго ёсць грошы. А нашы людзі ў вёсках заможныя, яны працуюць, гадуюць жывёлу і многія маюць грошы.
Цікава, што калі ворагі адыходзілі, яны аблілі свайго памагатага бензінам і падпалілі, ён згарэў. То-бок для іх ён быў непатрэбны сведка.
У нейкі час у нашу вёску прыйшлі расіяне, аднойчы заязджалі кадыраўцы. Дык адзін з іх, глянуўшы ў бок тувінцаў, сказаў нам: «Спачуваю вам». Бо менавіта тувінцы былі горшыя за ўсіх, горш за кадыраўцаў.
Чамусьці многія называюць іх «буратамі», але гэта не бураты. У нас там дыслацыраваўся арэнбургскі танкавы полк, і ў штабе за ўвесь час быў толькі адзін бурат-клерк, быў адзін габрэй-танкіст, адзін расіянін з прозвішчам Данілаў і яшчэ чатыры афіцэры, этнічныя ўкраінцы, у якіх продкі былі са Львова, Палтавы, Данецка і з Чаркасаў. Але ж яны ўсе жылі ў Расіі, скончылі там вучэбкі. Гэта яны потым мне расказалі.
— Як яны сабе паводзілі ў адносінах да людзей?
— Не здзекаваліся з нас, маўчалі, толькі аддавалі загады. Я думаў, што гэта расіяне. Але перад адыходам яны самі расказалі, хто і адкуль, і нават спрабавалі прасіць прабачэння.
Яшчэ там былі танкісты — казанскія ці астраханскія татары. Тыя, калі адыходзілі, упалі на калені, плакалі і казалі: «Мы не хацелі, нас прыгналі, мы мяса. Мы тут усе здохнем, у нас тувінцы ў загародатрадах стаяць».
Тувінцаў наогул усе з іх баяліся. Калі пачыналася камендантская гадзіна, астатнія афіцэры падпіралі дзверы сталамі і зараджалі аўтаматы, каб адстрэльвацца, бо тыя п’яныя дамагаліся да жанчын, забівалі мірных жыхароў, ганялі па вёсцы на квадрацыклах, якія накралі.
А як яны марадзёрылі — такога ўявіць немагчыма. Урываліся ў хаты, забіралі амаль усё, патрабавалі аддаць грошы, долары і еўра. Калі хтосьці казаў, што няма, а яны потым знаходзілі, расстрэльвалі.
Так адзін дзед з бабай спрабавалі захаваць вялікую суму, 20 тысяч долараў, не прызналіся, іх расстралялі. Шмат людзей пазабівалі, пакуль рабавалі, і ўжо не ўдакладнялі, мае чалавек дачыненне да вайскоўцаў ці не. Гвалтавалі жанчын і потым забівалі.
Мы сядзелі ў падвале, і да нас туды толькі даходзілі весткі: у той хаце жанчын расстралялі, у другой — дзеда. У аднаго чалавека ў двары знайшлі танкавую міну. Той пра яе, можа, і не ведаў. Яго вывелі і расстралялі.
Яшчэ ў аднаго былога памежніка ўбачылі ў шафе яго старую форму. Расстралялі. Дакладных лічбаў не скажу, але толькі мы даведаліся не менш як пра 20 забітых. Потым знаходзілі яшчэ трупы і ў дварах, і на вуліцы.
Між тым на мяне тувінцы глядзелі неяк насцярожана, бо яны, аказалася, баяцца папоў. Часам, калі мяне бачылі, хрысціліся.
У апошнія дні, калі яны зразумелі, што прыйдзецца адступаць, нас сталі выпускаць і нават гаварыць з намі. Тады са мной размаўлялі тыя ўкраінцы і татары. Расказвалі, як баяліся хадзіць у наш лес, бо там іх лавілі партызаны.
— А як адчувалася, што хутка канец?
— Іх выбівалі з бліжэйшых мясцін, і праз нашу вёску некаторыя ўцякалі. Сярод іх было шмат параненых, тых дабівалі. Гэта было жахліва. У нас у кожным падраздзяленні ёсць добрая служба парамедыкаў. А ў іх нічога не было. Я бачыў толькі двух нейкіх медыкаў, але ў іх зусім не было ніякіх лекаў. Зразумела, чаму яны самі сябе забіваюць, калі іх параняць.
Нас у тыя дні перавялі ў нейкі стары магільны склеп на ўзгорку. Там калісьці, відаць, сапраўды былі нябожчыкі. Каля нас больш не ставілі паста аховы, і мы маглі выходзіць з гэтага падзямелля. Але ж побач зноў паставілі «Град», каб мы зноў былі «шчытом».
Спачатку мы хаваліся ў склепе, ён быў глыбокі, але потым так стаміліся баяцца, што выходзілі, нават калі недалёка бамбілі. А дзеці ўдзень спрабавалі ганяць мяч. Вакол усё лятае, бабахае, а мы не лезем у той склеп, бо нам усё стала абыякава.
Перад адступленнем у нас з’явіліся карэйцы, якуты і яшчэ прадстаўнікі нейкіх малых народнасцей. Адзін з іх расказаў мне пра свой народ, якога засталося ўсяго ледзь не сто чалавек, а жанчын ужо не было, дык ён хацеў купіць сабе рускую жанчыну, каб прадоўжыць род.
— Памятаеце дзень, калі вас вызвалілі?
— Гэта было 1 красавіка. Раніцай акупанты пачалі збірацца каля штаба, неслі туды тое, што нарабавалі. Вельмі шмат. Найбольш кралі абутку, гэта была іх бальная тэма. Прычым пазабіралі нават тое, у чым нашы людзі хадзілі ў агарод ці ў клуню да свіней. Памятаю, калі яшчэ з мяне здымалі берцы, пыталіся, колькі яны каштуюць.
Белыя прасціны і ручнікі забіралі, электрычныя чайнікі, але без падставак з правадамі. Мы здзіўляліся ды смяяліся — гэта нейкія першабытныя людзі.
Усё электрычнае забіралі і жаночае — адзенне, бялізну, касметыку, парфюмерыю, асабліва чамусьці ім патрэбны былі губныя памады. Унітазаў тувінцы не забіралі. Яны, наадварот, калі бачылі прыбіральню ў хаце, казалі: «Вы дзікуны, дзе спіце, там і с****».
Але ж унітазы ўсё роўна забіралі — прадстаўнікі «больш развітых» народнасцей і тыя, хто жыў у гарадах. Таксама цягнулі пральныя машыны, дываны, плазмы, тэлефоны, нават самыя звычайныя.
Я зайшоў у хату, дзе раней трымалі вайскоўцаў, і туды прыйшоў, можа, якут, не ведаю. А там у будцы жылі два маленькія сабакі. Будкі ў вёсцы сапраўды былі розныя, прыгожыя, іх дзед Раман рабіў.
І вось ён падыходзіць да будкі, сабакі спужаліся, схаваліся ўнутр. Я думаю, што ён хоча, можа, з’есці іх? А той падымае будку, вытрушчвае адтуль сабак, адзін яшчэ чапляўся, пішчаў, і кажа: «Гэта будзе домік для майго сабакі».
Нарабаванае складвалі скрынямі на БТР. Каб умясцілася, абшылі танкі дошкамі. Так робяць з возам, каб вазіць бульбу ці сена. Пачалі ад’язджаць, мы з жонкай тады ўжо вярнуліся ў хату і я выйшаў за вадой.
Яны мяне ўбачылі, схапілі, надзелі кайданкі і пасадзілі разам з сабой на БТР. А там сапраўды месца не было, мы ледзь уладкаваліся. І крыху ад’ехаўшы, яны ўсё ж мяне выкінулі, вырашылі, што няма куды мяне браць.
«Ведаю, што беларусы ваююць зусім непагана»
— Вы вытрывалі 30 жахлівых дзён акупацыі і кожную раніцу, відаць, прачыналіся з думкай: заб’юць мяне сёння ці не?
— Не, я лічыў, што мяне заб’юць у тыя першыя сем дзён, калі катавалі разам з астатнімі вайскоўцамі. Потым мы баяліся толькі бамбёжак з абодвух бакоў.
За гэты месяц я схуднеў на 30 кг, дагэтуль важыў 120, быў такі мажны.
Пасля палону адвёз жонку ў Нямеччыну, потым лекаваўся ў шпіталі, а зараз працягваю будаваць царкву ў Чарнігаве. За гэты год я яе амаль збудаваў.
Айцец Яўген падчас будаўніцтва царквы
— Што вы ведаеце пра беларусаў, якія змагаюцца за Украіну?
— Раней, у 2016-2017 годзе, я быў капеланам тактычнай групы беларусаў, якая была ў правым сектары. Я да іх ездзіў на набажэнствы і служыў.
Зараз ведаю, што тут у нас ёсць Полк Каліноўскага, полк «Пагоня», ёсць беларуская разведка і шмат іншых падраздзяленняў. Яшчэ я ведаю, што яны ваююць зусім непагана.
Я і асабіста многіх ведаю і маю зносіны. Дарэчы, адзін з нашых чарнігаўскіх вайскоўцаў таксама далучыўся да Палка Каліноўскага.
Я ганаруся тым, што мы землякі. Але ж яны не чужую зямлю бароняць. Мы колькі гадоў жылі разам у Княстве Літоўскім.
— Безумоўна, Украіна пераможа і будзе вольнай. А ў вызваленне Беларусі вы верыце?
— Я веру — гэта будзе. Я яшчэ хачу ў Гомелі ці Мінску на беларускай мове адслужыць. У мяне раней была такая мара — у старасці пераехаць у Беларусь і дзесьці служыць святаром.
— Цудоўная мара, хай здзейсніцца! А сувязь паміж нашымі народамі, тымі, якія «жывуць паміж Чарнігавам і Гомелем», можна разарваць праз гэту вайну?
— Нельга. Я ж кажу, зараз з нашага горада ваююць і гінуць за нашу зямлю шмат менавіта беларусаў. Адзін мой сябар нават узяў такі пазыўны — «Білорус».