Мы з богам у тыле ворага
Нядаўна мне ў рукі трапіла адна тоненькая, але дужа цікавая хрысціянская кніжка. Не, не Біблія для дзяцей і не «Лёгкі спосаб кінуць курыць», хаця і такія сачыненні даводзілася калі-нікалі разгортваць, а нешта значна больш вартае ўвагі.
Усе мае бабулі й дзяды былі праваслаўныя – як іх называюць тут, артадоксы – як цалкам слушна кажуць там. Што да бацькоў, дык яны ніколі не былі надта
пабожныя, на гэтыя тэмы ў нас у сям’і наогул ніколі не гаварылі. Напэўна, бацькі верылі ў… Напэўна, найперш у сябе і ў тое, што Савецкі Саюз яны не перажывуць – а ў што ім
яшчэ заставалася верыць? І на пікнікі ў царкву раніцай у нядзельку мы ўсёй сям’ёй не хадзілі, і малітваў, ні калектыўных, ні індывідуальна-прымусовых, не ладзілі, робячы выбар на карысць
партыі ў шахматы, крыжаванкі, кіно або тэатра.
У бога я не веру. Скажаш такое – і неяк так лёгка робіцца на душы.
Напэўна, як і ў таго, хто нарэшце паверыў. У гэтым сэнсе паміж намі няма розніцы. Паміж намі, калі задумацца, наогул няма ніякай розніцы. Апрача імёнаў. У тым ліку імёнаў нашых багоў.
Не думаю, аднак, што гэта бацькоўская правіна – тое, што сын вырас нехрысцем, бязбожнікам і нават антыклерыкалам. Вінаватыя, напэўна, кніжкі. Не зусім тоненькія і зусім не хрысціянскія.
Бязбожнік – гэта, вядома, перабольшанне. Прачытаўшы Вонэгута, я зрабіўся перакананым баканістам: які ўжо тут атэізм?
У выніку неяк у пачатку новага тысячагоддзя мне захацелася зрабіцца каталіком.
Нават быў напісаў недзе, што я каталік у душы, на што мне параілі як мага хутчэй выйсці з душа і перастаць займацца лухтой, кампраметуючы рэчы, якія для кагосьці складаюць сэнс жыцця.
«Ну які з цябе каталік? Паглядзі на сябе!»
«Я б у католікі пайшоў, пусць мяне навучаць»… Ясная рэч, так да веры не прыходзяць. Бог не цяля, а вернік – не прафесія.
Некалі у Гамбургу, у асабліва цяжкія моманты, начытаўшыся катэхізісаў і іншай спецыяльнай літаратуры, я гадзінамі стаяў перад абраным мною касцёлам, упарта чакаючы нечага. Напэўна, я чакаў
знаку. Якой-небудзь галубкі – або хаця б вераб’я пад нагамі. Я адчуваў, што гатовы быць забітым у гэтую браму.
Магчыма, прычынай было тое, што ў адной руцэ я трымаў кубак кавы, а ў другой – адкушаны сэндвіч, а ў кішэні ў мяне ляжала напалову выкураная люлька і мярзотна пахла саладжавым мокрым
попелам.
Так мяне не ўзялі ў каталікі.
Між тым, у тэкстах, якія я пісаў, усё часцей пачало з’яўляцца слова «бог». Як з малой, так і з вялікай літары. Часам «божанька», часам
«бажок». Я доўга шукаў гэтаму тлумачэнне – адкуль столькі бога ў словах чалавека, які не верыць? Пакуль не знайшоў адказ у «дзяжурнага скептыка» Эміля
Чарана.
А цяпер нарэшце пра тую тоненькую і дужа хрысціянскую кніжку, з якой пачыналася гэтая дзіўная споведзь няспраўджанага неафіта.
Яе аўтар – Пётра Рудкоўскі, а называецца яна «Вялікі выбух у малой Галілеі».
Пра першых хрысціянаў, пра тое, адкуль гэта ўсё ўзялося і як ацалела – і чаму не магло не ацалець. Седзячы неяк у прыемным чаканні ў прыёмным пакоі кнігарні
«логвінаЎ», я выпадкова разгарнуў «Выбух» і неўпрыкмет захапіўся так, што прачытаў ажно траціну без усялякіх стратаў для свядомасці.
Бо голас харошы:
Магчыма, я такі невук, магчыма, аўтар – такі чараўнік, але ледзьве не ўпершыню ў жыцці мне трапілася кніжка, у якой пра хрысціянства вядзецца так, як і належыць: як пра светлы і радасны
цуд, не навязаны нікому, але даступны ўсім.
Хіба гэта не сведчанне таго, што вялікі выбух сапраўды адбыўся – і нам пашанцавала, што мы дагэтуль можам яго перажыць, калі захочам, вядома. Калі наогул хочам ведаць болей, чым
падрабязнасці пазаўчорашняга педафілічнага (карупцыйнага, палітычнага – усіх датычнага) скандалу з удзелам людзей у сутанах, расах, падрасніках і іншых чорных плашчах і белых халатах.
Абаяльнасці кнізе дадаюць розныя «гм», шчодра рассыпаныя аўтарам па тэксце, нечаканы прыём для беларускага багаслова – пакрысе іх, гэтых «гм»,
пачынаеш чакаць, проста каб палюбавацца чужым роздумам. Вось, напрыклад, аўтар «Выбуху» піша пра логас:
Гм… Пётра Рудкоўскі здолеў зачараваць. І перадаць запрашэнне на Боскую Вячэру здолеў – а гэта і было, як высветлілася, ягонае пасланне чытачу. «Я асабіста
пераканаўся, што абяцанне, змешчанае ў запрашэнні, не пустое. Рэкамендую ўсім», – так заканчвае ён сваю кнігу.
Парэкамендую сёння і я – хай сабе і ўсяго толькі кніжку. Можа, камусьці, хто стаіць цяпер перад храмам, няважна якім, гэтая кніжка дапаможа прынамсі разабрацца, што да чаго. І сэндвіч
выпадзе з рук, а галубка з’явіцца. Або верабей. Таксама знак. Дарожны знак на нашым шляху, які мае столькі ж агульнага з геаграфіяй, колькі Галілея – з вуліцай Галадзеда.
Альгерд Бахарэвіч, budzma.by